Psst! För att njuta av allt vår sida har att erbjuda så rekommenderar vi att du byter webbläsare. Här får du smidig vägledning: https://browsehappy.com/

Artikel av Karin Rosell -Yogasoulmate-

Att hitta balansen och lyckan i vardagen

Att hitta balansen och lyckan i vardagen

Nytt år och nya löften, nya vanor och en januari som kanske alltid börjar så… Men hur gör vi för att hitta den där balansen resten av året så januari inte alltid blir den där enda gången på året vi ska bli sådär hälsosamma och få balans mellan jobb och fritid. Familj och vänner. Samt prestation och vila?

Jag heter Karin Rosell och driver idag en hälsoportal med namnet Yogasoulmate. Den är resultatet av min resa från ett helt obalanserat liv med prestation, krav och ansvar för andra som ledord till ett liv med frihet, hälsa och lycka i fokus. I 12 år startade jag min dag med litervis med kaffe efter dålig nattsömn, hoppade över lunchen för att effektivisera mitt jobb och avrundade kvällen med en stor måltid efter läxläsning och skjutsning av barn till olika aktiviteter med att dela en flaska vin med min man för att kompensera för allt kaffe. En natt satte kroppen stopp. Jag vaknade med ett ryck av att kroppen var förlamad i min högra sida och ÅR av sjukhusbesök och ambulansfärder senare landande jag där jag hör hemma. På en yogamatta. Rörelserna ger ett meditativt lugn och andningsövningarna minskar stressen i våra kroppar. HUR många gånger har vi inte sagt till en stressad person att ta ett djupt andetag?

Att kombinera yoga och meditation med fysisk rörelse och balanserad kost blev MIN resa till ett nytt liv, kanske kan det även bli DIN?

Idag startar jag dagen med ett glas vetegräs utblandat med vatten och en promenad i friska luften, innan en egengjord yoghurt (recept nedan) får bli min frukost toppad med müsli från Rene Woltaire. OCH då den första och enda av dagens kaffe.

Jag försöker få in en egen yoga samt en meditation varje dag och har ett träningsprogram på exakt sju minuter jag unnar min kropp varje dag. Mer behövs inte. Det smörjer mina leder, ger mitt hjärta lite puls och mina muskler lite styrka. Resten sköter sig självt!! (Se några favoritpositioner nedan)

En stegräknare i klockan på min handled ser till att jag försöker hålla mina 10 000 steg per dag och vinet får självklart sin plats en kväll eller två i veckan, men inte som nedvarvning för att kompensera för stress och kaffe dagligen.

Så vad säger du? Vill Du hänga med på tåget för mer balans i livet?

6-7 februari har jag fått äran att hålla en helg på vackra Knistad tillsammans med min trogna vapendragare längdhopperskan och em medaljören Erica Johansson. Vi kommer vara era värdar under helgen och ge er våra bästa måbra tips. Låt 2021 bli DITT bästa år.

Med värme,
Karin

Tips på nyttigheter att ha hemma

  • Vetegräs ( köps på hälsokost) basar din kropp och neutraliserar ditt pH värde
  • Bananer De är fyllda med nyttigt magnesium
  • Mandelmjölk istället för komjölk
  • Avokado att göra smoothies på och att ha som pålägg

Recept på min yoghurt

Mixa samman
1 banan
0,75 dl mandelmjölk
1 mogen avokado

Toppas med müsli sötad med äpplejuice från René Voltaire

Sittande fjäril

Starta här i några minuter och ge andetaget ditt fulla fokus. Slut ögonen.

Vill du kan du runda ryggen och luta dig lite framåt.

Triangeln

Vänster fot riktad framåt .

Höger fot i 90 graders vinkel längre bak på mattan.

För överkroppen framåt och sträck armarna rakt ut,

Låt vänster hand söka sig neråt mot vänster smalben.

Låt höger hand sträva uppåt.

Stanna i 5 andetag.

Upprepa på andra sidan

Nedåtgående hund

Starta på alla fyra.

Kroka i tårna och lyft höfterna upp mot taket.

Sträva med bröstet bak mot låren och om du inte når ner med hälarna i golvet så lägg inte energi på det.

Stanna i 5 andetag.

Balansövningarna Örnen 

Korsa armar och ben enligt bilden och håll balansen i 5 andetag på varje ben.

Glöm inte att just ANDAS.

Lägg dig sedan ned på rygg och slut ögonen några minuter och landa i dig själv.

Namaste

Välkommen att delta den 6-7 februari

Reboot deluxe! På lantligt vis…

En helg där du får lära dig hantera stressen i vardagen äkta yogi-style med Karin Rosell och träna med mångfaldig guldmedaljören Erica Johansson